Saturday, March 20, 2010

membuka pintu langit

ade beberape trend yang sudah mcm populer di buat oleh sesetengah parents kt dunia ni. sebagai contoh, pernah dengar x makayah sape2 ckp, "sampai hati ko buat mcm ni. tangan ni la yang bagi ko makan <reaksi sedih>", "knape ko buat mcm tu? ko tu besar dgn duit aku tau?!! <reaksi marah>" dan sebagai nye. adekah anda setuju dengan perkare ini? mari kte lihat sape yang kene.

sebenarnye x berape sihat dan waras lah berkate perkataan mcm tu. dalam alquran telah dinyatekan bahwa, "Kami tidak meminta rezki dari mu, bahkan kami lah yang memberi rezki. dan kesudahan yang baik adalah bagi orang bertakwa". apekah yang cube diperkatekan oleh Raja nya di raja dalam ayat itu? semestinye yang mau diperkatakan adalah, dlm bahase simple, "rezki setiap kamu, datang dari kamu dan takutlah akan perbuatan kamu". cube kite perhaikan dalam konteks memberi rezki ini. dalam pengaturan Sang Pencipta dalam dunia ini, rezki semuanya telah ditetapkan, dalam kuantiti apa yang akan diberikan kepada semua makhluk. setiap makhluk telah diberikan rezki masing2, di tulis di dalam lauhul mahfuz. dan dengan perantaraan malaikan Mikail/Michael lah, rezki ini diturunkan. keyword die kat sini, rezki masing2.

kte lihat plak pade konteks ayat parents yang telah ditulis tadi. cube lihat balik dan ingat.

maka kte boleh mulekan pembahasan kte. dalam pengaturan Yang Maha Esa, make bg setiap makhluk, rezki nye sudah ditetapkan, dan dengan kadar masing2. bukan ramai2. make, sesiape saje yang merupakan makhluk, pasti akan mendapat rezki, walau dengan ape pun cara nya. ingat kembali ayat di atas, maka di sini kite akan mendapatkan anomali yang besar. menurut ibubapa yg sedih dan marah tadi, rezki anak nye seolah2 mereka yang datangkan. seolah2 mereka lah yang mencari wang dan makanan untuk anaknya. apabila seorang ibubapa mengakui bahwa die yang memberi rezki, maka mereka sudah mengakui bahwa mereka adalah tuhan, yang mana hukumnya syirik dan tidak akan diampuni dosanya. kite kene faham, sifat wajib bagi Allah SWT adalah mukholafatu lil hawadits. tidak menyerupai apa yang diciptakannya. maka apekah cocok seorang ibubapa mengatakan demikian? apekah wajar seorang ibubapa mengatakan die pemberi rezki?

mmg alasannye cukup meyakinkan, "kan sy yang kerje, dapat duit, beli makanan. tanggung semuanye". tapi! perlu diingat! rezki semua makhluk telah Allah SWT tetapkan. dan die akan mendapatkannye dengan cara yang pn Allah SWT telah tetapkan. seandainya kte ade gaji RM5000 dan kte spend dalam 2500 untuk anak2, maka yakin lah 2500 tadi bukan rezki kte dan kte xkn dapat balik walaupun mati hidup semula. tetapi rezki anak2 yang Allah SWT datangkan melalui perantaraan itu. mengapa anak2 dikatakan amanah? bkn sebab untuk dibesarkan dan dijadikan orang yg terhebat. tetapi Allah SWT nk tgk, apekah rezki yang diberikan kepada anak itu, yang mgkn kadang2 melalui kte (gaji, bonus uang, makanan, minuman dll) akan kite salah gunekan, atau MENGAKU-AKU kte yang berikan. pernah fikir x kenape memakan harta anak yatim itu dosa besar? karena itu amanah dan harta itu adalah rezki mereka.

jadi ibubapa sekalian, hati2 lah mase nak marah anak2 pada penggunaan kata anda. xsalah memberi pengajaran kepade anak dengan memarahi, tetapi jikalau terlibat mengaku2 sebagai pemberi rezki, akibatnye sangat fatal.

No comments: